Veel mensen willen graag een eigen onderneming beginnen. Steeds meer mensen kiezen er dan ook voor om dit online aan de gang te zetten, door middel van een online webshop. Hierbij gaat het startproces al een stuk gemakkelijker. Zo bespaar je bijvoorbeeld al een grote kostenpost, namelijk het pand van het bedrijf. Niet meer werken voor een baas en je kan alles eindelijk op jouw manier doen, het is immers jouw eigen bedrijf. Klinkt ideaal, toch? Toch zijn er een aantal valkuilen waar ondernemers vaak de mist in gaan. Hier zijn er een aantal tips voor startende ondernemers.
Focus verdelen
Bij het starten van een webwinkel moet je aan veel dingen denken. Je moet natuurlijk je doelen uitgestippeld hebben. Wat ga ik verkopen? Wat wil ik bereiken in welke periode? Wie worden mijn doelgroep? Om te beginnen is er voldoende kapitaal nodig. Dan nog de opmaak van de website, inkoop van de producten, logistiek en noem maar op. Het is cruciaal om alle onderdelen voldoende aandacht te geven en niet te veel focussen op 1 onderdeel. Hoe goed je het ene deel ook onder de knie hebt, als het andere deel niet genoeg aandacht krijgt gaat het al gauw mis. Je website kan er fantastisch uitzien, maar zonder enige input voor de marketing van je webshop, kom je nog niet ver. Je moet potentiële klanten wel naar je website zien te krijgen. Zorg er dus voor dat je niet verstrikt
raakt in het ene onderdeel, dat je het andere verwaarloosd. Het is belangrijk dat alles goed bijgehouden wordt. Hier gaan veel kosten mis.
‘Never say never’
Een andere misstap is het niet hebben van geduld. Of je nou elektronica, haarproducten of dames sneakers verkoopt, geen een onderneming is ‘makkelijk’ te runnen. Dit vergt dan ook enorm veel tijd. Het is enorm belangrijk om geduld te hebben met het behalen van grote winsten. De kans is namelijk klein dat je onderneming gelijk al veel klanten krijgt. Wat je dus vooral niet niet moet doen is gelijk opgeven. Je onderneming heeft tijd nodig om op gang te komen, wat soms wel jaren kan duren. Tegenslagen horen er aan het begin nou eenmaal bij. Blijf dus vooral doorgaan met waar je mee bezig bent en niet zo snel de hoop opgeven.
Wat maakt mij beter dan de rest?
Het kan nogal lastig zijn om te bepalen wat je precies gaat verkopen. Het is vooral moeilijk om ‘de gat in de markt’ te vinden. Alles lijkt er al te zijn. Hoe val jij dan nog op tussen alle concurrenten en hoe kan je hier dan nog ooit winst mee maken? Nou, het zit zo. Het is belangrijk om je te onderscheiden op een bepaald punt. Jouw ‘Unique Selling Point’, ookwel USP’s genoemd. Dit kan zijn door een betere service, meer bezorgmogelijkheden, of misschien wel een toevoeging aan je product. Iets wat niet bij je concurrenten te vinden is. Vervolgens moet je hier vooral veel mee adverteren, zodat de potentiële klanten waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent.